دانوکیاران

دانوکیاران کیستند؟

دانوکیاران؛ معلمان، مدیران، کتابداران و هر فرد داوطلب از مراکز آموزشی و فرهنگی هستند که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند. دانوکیاران یکی از اصلی ترین پلهای ارتباطی دانوکیا با دانش آموزان؛ راهنمای پرورش گیاهان و راهبر کسب تجربه هستند.علاوه بر دانوکیاران، محتواهای آموزشی و تیم پشتیبانی دانوکیا در طول پروژه در کنار دانش آموزان هستند تا تجربه ای مطلوب از پرورش گیاه در قالب یک فعالیت اقتصادی شکل بگیرد. 

 

راهبری در دانوکیا به چه صورت انجام میپذیرد؟

در حال حاضر، فعالیت دانوکیاران در دو بخش برگزاری کارگاه و نظارت بر فعالیت دانش آموزان در گروه های واتساپ انجام می‌شود. هر دانوکیار، از هنگام ورود به دانوکیا تا شروع پروژه، از طریق مقالات و تجربیات دیگر دانوکیاران، با سیستم کاری دانوکیا آشنا شده و آموزش می‌بیند. این ارتباط در بازه زمانی حدودا یک ماهه، کمک می‌کند تا دانوکیار بتواند مسئولیت دانوکیار بودن را جدا از هر وظیفه شغلی که بر دوش دارد، با معیارهای نوین تربیت و آموزش فرا گرفته و در ارتباط با دانش آموزان استفاده کند.

در طول پروژه تیم پشتیبانی دانوکیا علاوه بر نظارت بر فعالیتهای دانش آموزان و دانوکیاران، بصورت مستمر آماده پاسخگویی به سوالات دانوکیاران خواهد بود.

ثبت تقاضای داوطلبان

دانوکیا از تمامی معلمان، مربیان، کتابداران، و هر فرد دیگری که شرایط دانوکیار شدن را دارد، دعوت به همکاری می‌کند.

داوطلبان جهت همکاری با دانوکیا و دانوکیار شدن، می‌بایست دارای شرایط زیر باشند:

1-اشتغال در یکی از مراکز آموزشی و فرهنگی سطح کشور 

2-همراه داشتن حداقل 10 دانش آموز در تیم خود

3-توانمندی در مدیریت یک گروه از دانش آموزان و نظارت بر فعالیتهای آنان در گروه واتساپ دانوکیا

4-توانمندی مختصری در حوزه فیلمبرداری و در اختیار داشتن امکانات لازم( دسترسی به یک تلفن همراه و ایمیل فعال)

5-علاقمند به یادگیری مهارتهای جدید از جمله تولید محتوا و کار با اکسل 

6-علاقمند در زمینه کارآفرینی و کسب و کارهای نوین

7-علاقمند به پرورش گیاه

مدارک و اطلاعات مورد نیاز جهت ثبت نام

دانوکیا حدود یک ماه پیش از شروع فرایند کشت هر گیاه، فراخوان جذب دانوکیار منتشر می‌کند. افراد ذی‌صلاح می‌توانند با مراجعه به پلتفرم دانوکیا و تکمیل اطلاعات خود، ثبت نام اولیه را انجام دهند و کد اختصاصی خود را دریافت کنند.

1-نام و نام خانوادگی،کد ملی، تلفن همراه، ایمیل فعال، نام مدرسه و کلاس، تعداد دانش اموز،آدرس پستی ، کد پستی، شماره شبا و…

2- مدرک اشتغال در حوزه مورد نظر

3-عکس

**دقت کنید که بهتر است عکس پرسنلی یا رسمی ثبت نشود، عکس دانوکیار مهم‌ترین پیش فرض ذهنی را درباره فرد به دانش آموز می‌دهد، پس می توان از یک عکس زنده و دارای حس استفاده کرد.

 

 

پس از ثبت تقاضای راهبری، تیم فنی دانوکیا با فرد داوطلب مصاحبه آنلاین انجام می‌دهد. پس از تایید تیم و ارسال کد مخصوص  دانوکیار، دانش آموزان می‌بایستی با استفاده از کد راهبر مورد نظر خود حداکثر تا 10 روز ثبت نام خود را انجام دهند. در صورتی که تعداد دانش آموزان زیر نظر یک داوطلب دانوکیار شدن، به حد نصاب 10 نفر برسد، درگاه پرداخت باز می‌شود و دانش آموزان می‌توانند تعداد پکیج مورد نظر خود را تایید و ثبت نام خود را نهایی کنند.

*در صورتی که داوطلب در منطقه محرومی با تعداد دانش آموز محدود حضور دارد، می تواند شرایط منطقه ای و تعداد دانش آموز خود را حین ثبت نام ذکر کند تا در صورت تایید به خانواده دانوکیا اضافه شوند.

 

 

وظایف دانوکیار

  • فعالیت مجازی در گروه واتساپ

گروه های واتساپ یک مکمل ارتباطی برای دانش آموزان و دانوکیاران است که دانش آموزان می‌توانند سوالات و مشکلات خود را از این طریق با دانوکیار در میان بگذارند و راهنمایی شوند.

  • کارگاه ها

دانوکیار در هر ماه می‌بایست یک کارگاه مشارکتی برای دانش آموزان برگزار کند.عنوان اصلی هر کارگاه توسط دانوکیا از پیش تعیین می‌شود و چگونگی برگزاری و محل و هر جزییات دیگر بر عهده خود دانوکیار است. همه جزییات برگزاری اعم از مکان دقیق و زمان و در صورت نیاز درخواست برای کسب معرفی نامه از جانب دانوکیا، می‌بایست یک هفته قبل از برگزاری به اطلاع تیم پشتیبانی دانوکیا رسانده شود. نکته قابل توجه در هر کارگاه مستند سازی فرایند و گفت و گوهای دانش آموزان و تهیه عکس و ویدیو می باشد.

هدف از برگزاری کارگاه ها، ایجاد تعاملات بیشتر بین دانش آموزان و مشوقی برای آنان جهت ارتقای سطح فعالیتشان در پروژه دانوکیا می‌باشد. در این کارگاهها، دانوکیاران آموزشهای مربوطه را (در صورت وجود) به دانش آموزان می‌دهند و باقی زمان کارگاه به گفت و گو و تعامل و هرگونه فعالیت مربوط به موضوع مشخص شده می‌گذرد. نحوه و کیفیت و خلاقیت در شیوه برگزاری کارگاه ها و همچنین مستند سازی به نحو احسن یکی از اصلی ترین ملاک های سنجش دانوکیاران می‌باشد. 

تعداد کارگاهها با توجه به بازه زمانی هر پروژه متفاوت است اما محتوای مورد نیاز جهت آموزش (که بسته به موضوع هر کارگاه متفاوت است) در محتواهای آموزشی دانوکیا قرار می‌گیرد.

  • حساب کاربری اینستاگرام

هر دانوکیار، زیر مجموعه یک مدرسه یا کتابخانه و.. و یا به همراه دانش آموزان یک گروه اجتماعی مستقل می‌باشد. دانوکیار برای انجام فعالیت خود و ثبت آن علاوه بر گروه واتساپ دانوکیا، در صورت تمایل می‌تواند از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده کند و هر عکس و پست مربوط به دانوکیا را اعم از چالشها، کارگاه ها، گزارشات و .. را علاوه بر ثبت در گوگل شیت با #دانوکیا در اینستاگرام نیز منتشر کند. فعالیت با این عنوان یک امتیاز مثبت برای دانوکیار محسوب می‌شود.

 

معیارهای سنجش دانوکیاران

در طول هر پروژه دانوکیاران بر اساس معیارهای تعریفی از جانب دانوکیا و بازخوردهای ثبت شده از جانب دانش آموزان، سنجیده می‌شوند. این سنجش مشخص کننده شرایط ادامه کار دانوکیا با دانوکیار مربوطه و میزان دستمزدی ست که دانوکیار دریافت می‌کند. 

1-کارگاه های ماهانه

موارد مورد سنجش در هر کارگاه بدین شرح است؛

  • تهیه فیلم و عکس باکیفیت از کارگاه
  • مستندسازی نحوه تعاملات و گفت و گوها بین دانش آموزان و دانوکیار
  • خلاقیت در نحوه برگزاری کارگاه و میزان مشارکت دانش آموزان 
  • نظم در گزارش دهی ماهانه دانش آموزان

2-فعالیت در شبکه های اجتماعی

  • فعالیت مستمر و پاسخگویی به موقع
  • نظارت بر نحوه عملکرد دانش آموزان در گروه های واتساپ

3-فرم نظرسنجی از دانش آموزان

  • در این فرم دانش آموزان به نحوه تعامل و پیگیری دانوکیار امتیاز می‌دهند(بدون ثبت نام و مشخصات). امتیاز ها با داده های تیم ارزیابی دانوکیاران جمع بندی می‌شوند و در نهایت اگر دانوکیار امتیاز کافی را کسب کند، به همکاری با دانوکیا ادامه خواهد داد. اگر امتیاز متوسطی کسب کند، از فرد تعهد گرفته می‌شود تا در آینده وظایف خود را بطور کامل انجام دهد و کاستی ها و نقصها را جبران کند. در صورت عدم کسب امتیازات کافی، دانوکیار نمی‌تواند به همکاری با مجموعه دانوکیا ادامه دهد. 

امتیازات دانش آموزان ا امتیازات تیم ارزیابی نیز سنجیده می‌شود تا امتیازهای غیرمنطقی حذف شوند.(این فرم سنجشی برای دانش آموزان نیز می‌باشد)

  • امتیازات تشویقی : این امتیازات شامل فعالیتهای خلاقانه دانوکیار در نحوه برگزاری کارگاهها، فعالیت در اینستاگرام با استفاده از #دانوکیا و هر نقطه قوت دیگری می باشد.